Nuffnang ads

Saturday 9 July 2011

Kursus Pengurusan jenazah.. =)

hari nie 9/7/2011 bersamaan 9 syaban kampus saya ada expo simbiosis mahasiswa..
spnjg expo tu brjalan selama 3 ary 2 mlm banyak aktiviti2 yang dijalan kan seperti...


-pertandingan nasyid
-larian iman
-ceramah besama Imam Muda Hizbur tajuk nya "Indahnya bercouple dalam Islam"
-Qiamulai besama Imam Muda Hizbur
-Konsert Bingkisan Kasih bersama HIJJAZ & AKHIL KHAI
-expo jualan
-Kursus Pengurusan Jenazah
-Kursus memanah
-pertandingan khat

dalam bnyk2 aktiviti tu saya ada p 3 aktiviti ja.(aktiviti yang warna lain diatas tu)..     tp mmg best la..
seperti tajuk diatas (cehh ayat karangan sekolah la pulakk..) saya nk cerita pasal kursus pengurusan jenazah yg saya p tu..
mmg best..
banyak ilmu yg saya dapat semasa p kursus tu...
kami diajar cara2 memgurus mayat selepas beberapa minit meninggal,cara memandikan mayat, cara mengkafan kan mayat...
mcm2 la..
cara memandikan kan mayat tu kami mndi kan betul2... real punya cuma yg jadi model tu opkos la student yg masih hidup..
sian dia berkali2 lemas sb air byk masok ke hidong,mulut n tlnga.. hehe
thnks a lot yea model kami..
sory saya xdpt upload gmbq time mandi mayat sb phm2 je la perempuan.. 
 moh la kita tgk.. hehe

                                            nie model yg lain pulak utk di kafankan..
           *  kain kafan perlu disiapkan sebelum meletakkan mayat...



                                     * kain kafan yang kiri perlu dilipat dahulu..
                           kain yg kanan perlu selalu berada di atas..


                        selaku tenaga pengajar kami ialah Tok Hajar dari kmpg Lembah Bujang Merbok..


                                 Tok Khadijah selaku tenaga Pengajar yg kedua..
     * tali perlu di ikat di lima bahagian kepala,lengan,pinggang,lutut dan kaki..


Untuk mayat perempuan memerlukan 5 lapis kain putih.. perlu memakai kan pakaian serba putih serta bertelekung sebelum dikafankan..

doa2kan la dengan berkat ilmu yg saya ada boleh saya menguruskan jenazah keluarga terdekat saya terutamanya kedua ibu bapa saya kerana hanya itu lah pengorbanan serta pembalasan terakhir atas jasa dan budi baik mereka yg telah menjaga serta mendidik saya selama ini yg boleh saya hadiahkan kepada mereka selain doa.. 

mmg sedih rs mcm mna la nnt kita yg xckup amal nie nk bertemu Nya.. moga2 dipermudahkan segala urusan kita di dunia dan juga diakhirat.... aminn..

p/s : beramal la kita seperti mana yg dituntut bila usia kita masih muda.. ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara...
semoga kita diberkati di dunia & diakhirat..

No comments: